Kuinka kannustan henkilöstöä arvion jättämiseen?

20.4.2020

Työnantajabrändit ja yrityskulttuurit ovat joutuneet todelliseen testiin kevään aikana. Vain vahvat ja hyvinvoivat yrityskulttuurit selviävät tästä poikkeustilanteesta, kun työyhteisö ja työntekijät laitetaan täysin uuden äärelle. Meillä jokaisella muuttui samalla kertaa niin monta asiaa: työ, arki, ja vapaa-aika. Suurimmalle osalle ison osan arjesta vie kuitenkin työ, jolloin yrityskulttuurin merkitys nousee täysin uudelle tasolle.

Hyvinvoiva yrityskulttuuri on yrityksen suurin valttikortti, kun tilanne tästä helpottaa ja osaajia voidaan taas rekrytoida. Jotta osaajat tavoitetaan, tulee yrityskulttuurista kuitenkin viestiä yrityksen ulkopuolelle. Vertaisarviointien avulla työnhakijat löytävät omia arvojaan vastaavan työpaikan ja kulttuurillinen yhteensopivuus on vahvempi heti alusta saakka, eikä työsopimus pääty esimerkiksi siihen, ettei kyseessä “ollutkaan se oikea” paikka.

Kuinka kannustaa henkilöstöä jättämään arvioita palveluumme?

Yhteisöllinen osallistuminen datan tuottamiseen on tärkeässä asemassa Tunnon kaltaisessa vertaisarviointipalvelussa. Työntekijöiden on tärkeää oivaltaa, että heidän tiedollaan ja arviollaan on oikeasti merkitystä. Arvioilla voi olla vaikutusta mm. siihen, että yritykseen rekrytoidaan paremmin sen kulttuuriin sopivia työntekijöitä.

Kokosimme listan asioista, kuinka yritys voi kannustaa henkilöstöään arvioiden jättämiseen. Koko organisaatiota voi olla hankalaa saada valjastettua saman tien jättämään arvio, joten kannattaa lähteä liikkeelle pienistä ryhmistä, esim. HR- ja markkinointitiimi. Tai vastaavasti esimiesryhmä voi näyttää esimerkkiä muille ja toimia edelläkävijöinä.

Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten Almalla on kannustettu työntekijöitä arvion jättämiseen:
– Hisseissä ja infonäytöissä muistutukset palvelusta ja kannustettu arvion jättämiseen.
– Lisäksi Alma lähetti suklaalevyn kesätyöntekijöille, jonka mukana laitoimme pienen flyerin ja kysyimme palautetta siitä, millainen Alma oli kesätyöpaikkana – jätä arviosi ja kommenttisi Tuntoon.
– “Arvioi Alma – saat jäätelön” arvion jättämisen jälkeen – palvelun kiitossivua näyttämällä sai lunastettua jäätelön kahvilasta.
– Intra- ja sähköpostimuistutukset, sekä kannustamiset sisäisillä Slack-kanavilla

Jotkut yritykset ovat kokeneet arviot niin tärkeiksi, että arvion jättämiseen on kannustettu leffalippupalkinnolla.

On hyvä huomioida, että arvioiden kertymisessä menee aikaa, joten henkilöstöä kannattaa muistuttaa arvioiden jättämisestä tietyin väliajoin.

Mitä hyötyä arvioista on?

Organisaatioiden kannattaa pohtia, kuinka kiinnostavana he näyttäytyvät kilpailijoiden joukossa – miksi joku haluaisi tulla juuri meille töihin? Usealla alalla vallitsee ns. hakijan markkinat, tietyillä aloilla osaavista työntekijöistä kilpaillaan ja työntekijä voi valita kiinnostavimman työpaikan.

Läpinäkyvyys lisää työnantajan uskottavuutta ja houkuttelevuutta, kun työntekijät etsivät itselleen sopivaa työnantajaa. Moni kuitenkin haluaa tietää yrityksestä etukäteen mahdollisimman paljon. Tällöin juuri vertaisarviot nousevat tärkeään osaan. Mitä enemmän yrityksellä on arvioita, sitä parempi mahdollisuus heillä on saada yrityksen kulttuuriin sopivia työnhakijoita.

Tunto-profiilia voikin hyödyntää vahvana ja läpinäkyvänä osana rekryviestintää. Kun yritys panostaa profiiliinsa keräämällä aitoja ja rehellisiä kommentteja työyhteisöstä, se samalla antaa potentiaalisille työnhakijoille viestin siitä, kuinka hyvin työpaikalla viihdytään. Oman henkilöstön sitouttaminen viestintään on nyt jos koskaan erittäin tärkeää.

Muista myös kiittää työntekijöitäsi ja tukea heidän hyvinvointiaan. Kerroimme aiemmin vinkkejä siihen, kuinka tiimihenkeä voi ylläpitää poikkeusaikana.