Nämä kysymykset mietityttävät monia – mikä Tunto on?

16.5.2019

Tunto on lanseerattu keväällä 2019, tarkemmin sanottuna 5.3. Alma Talk -tilaisuudessa. Vastaanotto on ollut mahtavaa ja kiinnostus suurta, niin yrityksillä kuin myös työntekijöillä.

Ensimmäisten kuukausien aikana palveluumme on jo kertynyt yli 2 000 arviota ja yli 1000 kommenttia. Yhteensä palvelussa on nyt 3 500 arviota.

Uudesta palvelusta on käyty paljon keskustelua medioissa ja sosiaalisessa mediassa. Tähän artikkeliin listasimme asioita, mitkä ihmisiä eniten Tunto-palvelussa askarruttaa.

Miten voin olla varma, ettei arvioni tai tietoni päädy muille käyttäjille tai työnantajan tietoon?

Palvelun laatu ja luotettavuus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Arviot tulevat palveluun nimettöminä. Arvion jättääkseen on kuitenkin kirjauduttava palveluun Alma Median tunnuksen avulla, jotta voimme varmistaa, että arvion on jättänyt yksittäinen henkilö. Kaikki arviot ja avoimet kommentit kuitenkin käsitellään ja julkaistaan palvelussa anonyyminä, joten tietosi eivät niissä näy. Kirjautumisen ansiosta näemme palvelussa Alma-tunnuksen luontiajankohdan, IP-osoitteen ja viimeisimmän kirjautumisajan. Arvioissa on myös aikaleima ja esto sille, ettei sama henkilö voi arvioida samaa yritystä useammin kuin kerran puolen vuoden sisällä.

Voiko palveluihin jätettyihin arvioihin luottaa?

Jokainen saapunut arvio ja kommentti moderoidaan, mutta muuten emme palveluntarjoajana puutu itse arvion sisältöön. Emme kuitenkaan julkaise kommenttia, jos se sisältää törkeyksiä, nimiä, vihapuhetta, yksittäiseen henkilöön kohdistuvaa tai yksilöivää tietoa.
Palvelun käyttäjä sitoutuu jättämään rehellisen arvion, joka kuvastaa hänen henkilökohtaista näkemystään. Arvio ei se saa sisältää arvioitavan yrityksen liikesalaisuuksia, eikä arvion jättäjä saa tehdä totuudenvastaisia väitteitä yrityksen toiminnasta vahingoittaakseen sen liiketoimintaa. Tämä kerrotaan sekä arvioinnin lähettämisen yhteydessä että palvelun käyttöehdoissa.

Palvelu toimii samoilla periaatteilla, kuten työnantajien suosittelupalvelu Glassdoor, vertailupalvelu TripAdvisor tai työntekijäprofiileja sisältävä LinkedIn, joissa myöskään ei verifioida palveluun kirjautuneen ja yrityksen välistä todellista suhdetta. Emme ole ensimmäinen palvelu, jossa yrityksen tuotteita tai palveluita voi arvioida ilman, että on täysin varmaa, onko tuote todella ostettu tai palvelua käytetty. Tämä ei valitettavasti ole myöskään teknillisesti mahdollista, koska meille ei luonnollisesti ole pääsyä arvion jättäjän palkka- tai verotietoihin.

Miksi kaikkia työnantajia ei löydy palvelusta? Miten saan oman tai entisen työnantajani mukaan?

Palvelussa on nyt yksityisen sektorin yli 20 henkilöä työllistävät osakeyhtiöt, joita on melkein 10 000. Palvelusta löytyy myös julkisen sektorin yli 1400 yritystä. Mukana julkiselta puolelta on esimerkiksi työnantajia julkisesta yleishallinnosta, kuntayhtymistä, valtiolta ja sen laitoksilta sekä säätiöistä ja yhdistyksistä.

Emme voi lisätä automaattisesti alle 20 henkilöä työllistäviä yrityksiä yksityisyydensuojan vuoksi. Yritys voi kuitenkin olla meihin suoraan yhteydessä info@tuntopalvelu.fi, niin lisäämme heidät manuaalisesti mukaan palveluumme.

Mitä teen, jos haluan poistaa tai muuttaa oman arvioni yrityksestä?

Ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä osoitteeseen info@tuntopalvelu.fi. Tarkistamme jokaisen muokkaus- tai poistopyynnön tapauskohtaisesti. Omien arvioiden hallinnointi ei ole ainakaan vielä mahdollista palvelussa, joten yksittäisiä arvioita ei voi poistaa tai muokata. Uuden arvion käyttäjä voi automaattisesti jättää puolen vuoden kuluttua ensimmäisen julkaisusta.

Mitä teette, jos huomaatte, että palvelussa mustamaalataan systemaattisesti jotain työnantajaa?

Tarkastamme kaikki palveluun tulevat arviot ennen kuin ne julkaistaan ja pyrimme varmistamaan, että ne on jättänyt yksittäinen henkilö, jonka kokemukseen arvio perustuu.

Olemme huomanneet eräitä tällaisia tarkoituksellisia mustamaalausyrityksiä ja puuttuneet niihin. Mikäli yritys kokee, että jokin arvioista on tehty vahingoittamistarkoituksessa, se voi ottaa meihin yhteyttä osoitteeseen info@tuntopalvelu.fi. Teemme aina tarvittaessa lisäselvityksiä ja tarkastuksia, ja puutumme väärinkäytöksiin.

Voiko yritys vaikuttaa siitä jätettyihin arvioihin?

Yritys ei voi suoraan vaikuttaa jätettyihin arvioihin esimerkiksi muokkaamalla tai poistamalla niitä. Jatkossa tarjoamme yrityksille mahdollisuuden kommentoida saamiaan palautteita sekä halutessaan piilottaa kommentit.

Koska Tunto-palvelu haluaa lisätä työelämän läpinäkyvyyttä kannustamme kuitenkin kaikkia yrityksiä innostamaan työntekijöitään jättämään arvion. Läpinäkyvyys on sekä työnantajien että työntekijöiden etu. Yrityksillä on myös mahdollisuus olla 100 edelläkävijäyrityksen joukossa viemässä eteenpäin avoimempaa työelämää.

Tarjoamme mahdollisuuden viestiä Tunto-palvelussa työntekijöille ja hakijoille yrityksen omalla äänellä. Lisätietoa kampanjasta yritykset voivat kysyä heidän Monsterin yhteyshenkilöltä.

Mikäli jokin vielä askarruttaa, niin otathan meihin rohkeasti yhteyttä info@tuntopalvelu.fi.